torsdag 17 maj 2012

Lydnadsträning m.m.


Är inte så duktig på att blogga men ibland är det roligt att sammanställa lite så jag kan se tillbaka på vad som hänt bakåt i tiden.

Sedan sist har vi gjort en massa. Besök i Kläppen hos svärmor, dock ingen snö så vi kunde inte åka skidor som planerat... Dock hoppade jag i slalompjäxorna och åkte några åk med Jesper som har blivit en klippa på att åka nedför!

Sen styrde vi kosan mot Alfta och firande av påsk. Inte så mycket hundaktiviteter men Skoja fick vara med på alla upptåg.

Efter påsken var det bara hem och packa om för att vända tillbaka norröver till Funäsdalen, denna gång tillsammans med Philippa. Vi bodde hos en annan valpköpare, Annar tillsammans med Marie och Peter. Vi tränade med hundarna, på fjäll men hann även med lite lydnad och släpspår. Jag är så nöjd med Skojas insatser under dessa dagar. Hon har ju ingen större erfarenhet men går stort och höll faktiskt riktigt bra kontakt med mig :)

På vägen hem hämtade jag Xa, hon och Skoja fungerar fint ihop. Inte så mkt lek men jag är bara glad att Skoja har en kompis på dagarna när vi jobbar. Sen att vi gillar Xa så mkt gör ju att det är roligt att hon är här även för oss.

Hemma har jag och Malin försökt att få igång lite frekventa besök på klubben för att förbereda oss på kommande lydnadstävlingar. Dock har det grusats en del av sjukdomar m.m. men de pass jag kört har jag varit mkt nöjd med.

I dag träffade jag Mia och hennes vänner för att träna lydnad inne i Uppsala. Jag körde igenom lydnadsettan för att stämma av vad vi missat. Som för de flesta nybörjare så var det ny plats och nya människor som störde ut oss. Skoja hade väldigt svårt att fokusera så som jag vet att hon kan så nu är min hemläxa att fundera ut vad jag kan göra för att agera på ett sätt som gör att hon inte behöver bli så utåtriktad. Hade vi tävlat i dag hade vi nollat ställande och läggande, bara pga ofokusering. På bilden är det Mia och Ella som myser efter apporteringen.

Jaktträningen har kommit lite i skymundan på vårkanten, det enda jag tränar frekvent nu är dirigeringar och det går så där. Har tränat en del i vår trädgård där det är går att träna med dolda apporter fast avstånden från Skoja till apporterna inte är så långa. Det har varit med blandad framgång men jag hoppas få tips på hur vi skall komma framåt nu i helgen då jag skall på kurs hos Anders Landin.

I fotoalbumet finns bilder från dagens träning http://hundliv.zting.net/#home .

Inga kommentarer: