söndag 13 februari 2011

En dag i träningens tecken

I dag hämtade jag Ingela och Riva som kom in till stan med tåget. Ingela och jag hängde först på Kraftkällan och stärkte våra kroppar. Efteråt åkte vi till Brukshundcenter och tränade hundarna. Skönt att kunna vara inomhus när kylan kryper på ;).

Jag har ju fortsatt arbetet i veckan med apporteringen och ville att Ingela skulle kika på det. Vi kom på några saker att ta till men i stort är det bara att fortsätta som jag gjort och plussa Skoja i arbetet, hon tar till sig berömmet fint och när hon lyckas väl med övningarna kommer hon in med apporterna med viftande svans, känns kul!

En av de större dummys jag har tycker inte Skoja är så rolig så vi skickade Riva och Skoja varannan gång. De övningarna tar Skoja till sig, hon kämpar lite extra, bra att kunna få lite draghjälp på det sättet. Även bra att låta hundarna passivt vänta på sin tur.

Ingela visade även träningstips för stoppkommandot. Jag har vid fältträningarna märkt att Skoja absolut vet vad det innebär men jag har inte tränat på det och som all träning så är det färskvara så det var liksom dags att ta vid. Skoja köpte det bra men när vi provade med störning så agerade jag inte lika säkert och Skoja likaså, inget annat att vänta ;). Dock förbröt hon sig ej med att sticka, det blev bara inget stopp med samma snabbhet som hon först visat.

Mkt nöjd med dagens träningspass, både av mig själv och Skoja. Jag kommer ha ont i morgon och behöver nog vila kroppen medan Skoja skall få gripa apporter igen!

Nu är det dags att vila, god natt!

Inga kommentarer: